Slack øger den økonomiske gevinst for salgsteams

Slack er et udbredt værktøj blandt mange virksomheder både store og små. Platformen gør det hurtigt og nemt at kommunikere og arbejde på tværs af projekter og afdelinger. 

 

Slack øger den økonomiske gevinst for salgsteams

Men har det overhovedet nogen effekt at bruge Slack?

I april udgav det amerikanske analysebureau Forrester en rapport omkring de økonomiske gevinster som salgsteams kan opnå ved at bruge Slack. Rapportens formål var netop at belyse spørgsmålet om, hvorvidt det har nogen effekt at bruge Slack. 

Ønsker du at vide mere om, hvad Slack er for en platform?
Så kan du hoppe herind.

Ellers vil vi gå tilbage til rapporten og kigge nærmere på nogle af resultaterne.

Rapporten er baseret på en række undersøgelser og interviews med ledere af salgsteams samt salgsmedarbejdere. Teams som før Slack, har brugt forskellige separate salgsværktøjer og e-mail. Desuden har de været afhængige af fysiske møder, når der har været tale om arbejde på tværs af projekter og afdelinger.

Nok om alt det bagvedliggende formalia, hvilke resultater viser rapporten?

Over en periode på tre år, oplevede de undersøgte virksomheder blandt andet:

 

296% afkast på deres investering.

 

2,6 mio. $, knapt 16 mio. DKK i øget omsætning på grund af en øget salgshastighed.

 

13% stigning i antallet af lukkede handler.

 

31 min. daglig tidsbesparelse pr. bruger.

Nødvendig information skal altid være lige ved hånden og den skal være nem at dele med kollegaer. Desværre er denne information ofte spredt ud i hele virksomheden, i systemer som ikke snakker sammen. 

Slack samler medarbejderne og de forskellige systemer. Salgsteamet får dermed mulighed for hurtigt at besvare forespørgsler fra kunder og få mere tid til at fokusere på at lukke aftaler.

Ikke nok med at der lukkes flere aftaler – de bliver også lukket hurtigere. Rapporten viser et fald i salgscyklussens varighed på 14,6%.

Win-rate på nye kunder steg med 7,5% og værdien af nuværende kundedeals steg med 3000$ (knapt 18.500 DKK). Over tre år er det 240.395$ (knapt 1.5 mio. DKK).

Processen med både at hyre nye kvalificerede salgsmedarbejdere samt onboarding og træning af disse kan forbedres med Slack.

Det gennemsnitlige antal af uger der bruges på at finde og ansætte nye kvalificerede salgsmedarbejdere, reduceres med 5,9 uger. Tiden brugt på onboarding og træning reduceres med 13% samt 39% i de dertilhørende omkostninger.

Fordelene ved at bruge Slack er mange, men de er også forskellige og det samme er gevinsterne!

Derfor er det vigtigt, at forstå hvilke funktioner der er tilgængelige på platformen og hvordan de bruges. Blandt andet kan Slack integreres med en lang række systemer f.eks. orderbot, så du altid har de nyeste opdateringer fra lageret. På denne måde sikres et optimalt udbytte, som kan mærkes på bundlinjen.

Du kan downloade hele rapporten her.

 

Følg os her

%d bloggers like this: